Brainnet is onderdeel van PRO Unlimited. Klik hier voor meer informatie

Werving en selectie deel 2: objectief werven en selecteren

Werving en selectie deel 2: objectief werven en selecteren

Wat is nou het allerbelangrijkste bij een sollicitatiegesprek? De klik toch? Nee dus! Presentator Rens de Jong laat zich overtuigen dat de juiste competenties voor het werk veel belangrijker zijn. Maar hoe doe je dat, minder blindvaren op de klik? Je hoort het in deze tweede aflevering van de serie Werving & Selectie (in de strijd tegen de personeelskrapte) van BNR Werkverkenners. 

Met:

Wat is objectief werven en selecteren?
Als je objectief werft en selecteert hou je geen rekening met de klik die je hebt met een kandidaat. Je gaat op zoek naar de kandidaat die objectief gezien het beste scoort op de competenties die je vooraf hebt vast gesteld.

Hoe pak je objectief selecteren aan?
Er zijn verschillende stadia in het selectieproces te onderscheiden. Objectief werven en selecteren begint bij het opstellen van de vacaturetekst. De experts adviseren om maximaal vijf competenties in de vacature op te nemen. Voor deze competenties omschrijf je wat een kandidaat moet kunnen om de vacature te vervullen. Benadrukt wordt dat competenties niet hetzelfde zijn als karaktereigenschappen. Het is belangrijk om hierbij neutrale termen te gebruiken en niet terug te grijpen op standaard termen, zoals flexibel, geen van negen tot vijf mentaliteit etc.

De meeste bedrijven die objectief werven en selecteren toepassen, vragen bij de sollicitatie niet om een CV of een brief, maar kiezen voor een andere manier van solliciteren. Voorbeelden die genoemd worden zijn: het beantwoorden van vooraf vastgestelde vragen, het inleveren van een portfolio of het spelen van een code challenge. De wijze waarop de sollicitatie wordt vormgegeven is afgestemd op de functie. Alle persoonlijke kenmerken zoals leeftijd, etniciteit, naam etc worden niet meegenomen in de  beoordeling.

Tot slot volgt het gesprek. Om objectief te blijven in het gesprek, stel je alle kandidaten dezelfde vragen in dezelfde volgorde. Ook duren alle gesprekken even lang. Na afloop van het gesprek, scoor je met een puntentelling welke kandidaat de vragen het beste heeft beantwoord en je kiest de kandidaat met de beste score.

En hoe zit het dan met de welbekende klik?
De experts zijn het erover eens: de klik met een kandidaat wordt overschat en mag geen rol spelen in het selectieproces. Een kandidaat laat zich in een gesprek altijd van zijn beste kant zien. En een gesprek is ook maar relatief kort. Je ervaart pas echt hoe een kandidaat is als je echt met de persoon gaat werken. Bovendien kan je een goede klik hebben met een kandidaat, maar als hij of zij zijn werk niet goed doet, is er vaak ook geen sprake meer van een klik.

Wat zijn de voordelen van objectief werven en selecteren?
De experts zeggen dat door objectief te werven en selecteren je de kandidaat krijgt die de functie het beste kan vervullen. Daarnaast is het aanbod van kandidaten groter en meer divers. Tot slot voorkomt het discriminatie en spelen vooroordelen geen rol meer in het selectieproces.