Thuiswerkblessures

Thuiswerkblessures

Pijn in je onderrug, vastzittende schouders en geen idee hoelang je nog aan die keukentafel moet zitten werken. Lichamelijk, maar ook mentaal beginnen we behoorlijk klaar te zijn met het thuiswerken. Met al het thuiswerken zien we de fysieke klachten toenemen, maar ook psychische klachten.

Om te weten wat we tegen die thuiswerkblessures kunnen doen, moeten we eerst weten welke klachten we vooral aan het thuiswerken kunnen overhouden. Piet Fortuin, voorzitter CNV Vakcentrale heeft onderzoek gedaan naar wat het thuiswerken met ons doet. “Het blijk dat 40% van de mensen zegt dat ze armklachten, rugklachten of nekklachten hebben. Dat is ook wel logisch want werken aan de keuken tafel op een te lage stoel gaat op een gegeven moment niet goed. Mensen maken thuis ook langere dagen, er is geen uitknop meer. De relatie tussen werk, privé en zorg is aan het veranderen en de druk is aan het toenemen.”

Fysiek en psychisch

Wat voor fysieke klachten komt een fysio zoal tegen? Léon Gardien, directeur Gardien Bedrijfsfysiotherapie, ziet dat er fysiek vrij veel aan de hand is. “We zien sinds de lockdown dat veel mensen klagen over nek en schouder klachten, rugklachten en oogvermoeidheid. Dat zijn de 3 klachten die vooraan staan.”

Met het thuiswerken blijken ook psychische klachten om de hoek te komen. Ulrika Leons Becksen, directeur eSkils Zorg van de Zaak, noemt het liever slijtage dan blessure. “Blessure impliceert dat het iets is dan ineens ontstaat. Zo werkt het niet in het psyché. Ik merk in mijn kringen dat mensen aangeven dat ze het heel erg zat zijn. Een beetje ronddraaien in je eigen cirkel. Ik denk dat de mens bepaalde prikkels nodig heeft om plezier te voelen en op basis van positieve prikkels te presteren. Dat vervalt nu. We zien veel overspanningsklachten, stres gevoelens en angstgevoelens over de toekomst. Dat zijn angsten die veel groter worden als je geen afleiding hebt en veel alleen bent.”

Praktische tips

Wat kunnen we zelf doen om deze klachten te verminderen? Piet Fortuin heeft twee tips.

“Zorg ervoor dat je je oude werkpatroon oppakt. Als je normaal om 9 uur begint, begin dan ook digitaal om 9 uur. Neem op gezette tijden pauze en ga tijdens de lunch bijvoorbeeld een stukje wandelen. Tip 2 is zorg dat je ook je contacten onderhoud. Ga even digitaal kopje koffie drinken met je een collega waar je goed mee overweg kan.”

Ook de fysiotherapeut, Léon Gardien ziet mogelijkheden om zelf de strijd aan te gaan. “Het begint met de vraag in welke ruimte ga ik zitten? Hoe ga ik zitten ten opzichte van het licht? Het ergonomische uitgangspunt is dat je haaks op het daglicht gaat zitten. Kijk niet tegen het licht in en zorg dat je geen licht in je scherm krijgt. Volgende stap is zorgen voor goede ondersteuning van onderrug en je onderarmen, en goed in beweging blijven. Ga regelmatig staan en ga tijdens de lunch even wandelen.”

Dus door dat thuiswerken, waar geen einde aan lijkt te komen, beginnen we de nodige klachten te ontwikkelen. In de schouders, in de nek, in de rug en in de ogen. Maar ook mentaal raken we op. We kunnen zelf van alles doen, zoals letten op de houding, de werkplek en meer bewegen.

Thuiswerkblessures - 10 november 2020
Beluister de uitzending