Brainnet is onderdeel van PRO Unlimited. Klik hier voor meer informatie

Oververhitte arbeidsmarkt? Wij houden het hoofd koel!

Oververhitte arbeidsmarkt? Wij houden het hoofd koel!

“Toen het vaccinatieprogramma op gang kwam, zagen we direct het aantal vacatures toenemen. Waar organisaties daarvoor nog twijfelden - Zullen we een kandidaataanvraag indienen? Zullen we dit project gaan starten? - gingen ineens de seinen overal op groen. Aan de andere kant zagen we ook dat professionals gingen bewegen. Het vertrouwen om een leuke opdracht of baan te vinden was heel snel terug. Voor ons als recruitmentteam betekent het dat we op dit moment 24/7 aan het werk kunnen zijn. Maar we houden het hoofd koel, en we hebben en hadden altijd al intensief contact met onze leveranciers. En dat werpt vruchten af, ook in oververhitte tijden”, aldus Pim de Laat, senior recruiter bij Brainnet.

“Wij hebben de positie van ‘the middleman’ in het spel van vraag naar en aanbod van personeel. Wij zitten tussen de opdrachtgevers en leveranciers van personeel in. Doordat wij de opdrachtgever goed kennen, weten wij wat de grootste vraagstukken zijn waar zij mee te maken hebben. En doordat wij onze leveranciers veelvuldig spreken, weten wij ook wat er aan de aanbodkant speelt. We werken met een team van recruiters die binnen hun eigen aandachtsgebied contact houden met specifieke leveranciers. Met de kennis en inzichten die wij van zowel klanten als leveranciers krijgen, signaleren wij patronen en kunnen we ruim van te voren inschatten wat de uitdagingen in de markt zijn en onze opdrachtgevers adviseren. Bovendien hebben we een uitgebreid netwerk aan leveranciers. Ons uitgangspunt is: hoe kunnen wij onze leveranciers zo goed mogelijk helpen aan mooie opdrachten? Omdat wij geen eigen mensen detacheren, zijn wij geen concurrent op het aanbieden van kandidaten. We merken dat leveranciers onze neutrale positie erg waarderen en ook graag met ons meedenken”, vervolgt Pim.

Schaap met 8 poten

“Natuurlijk zoeken veel opdrachtgevers het schaap met de 5 of het liefst 8 poten, ook in deze krappe markt”, lacht Pim. “Wij zijn de eersten die hierover onze klanten adviseren. Soms is het slimmer bijvoorbeeld om een functie te splitsen in verschillende rollen. Dan geven we de keuze: zoek je een expert voor de ene rol, voor de andere rol, of wil je allebei? Het gaat ons altijd om het eerlijke gesprek en het managen van de verwachtingen. Op basis van profielen kunnen we met behulp van data-analyse aangeven wat de haalbaarheid is om de juiste kandidaat te vinden. En als we een heel bijzonder profiel hebben, dan gaan we bij ons netwerk te rade of zij dergelijke profielen herkennen. Door in gesprek te blijven en een scherp oog te houden op vraag en aanbod, komen we tot de beste resultaten en kunnen we snel de juiste kandidaten voorstellen aan de opdrachtgever.”

Zo krijg je het juiste profiel

Het succes met het vinden van de juiste kandidaat begint volgens Pim met het heel helder krijgen van het profiel. “Soms krijgen we 5 steekwoorden, soms een heel uitgebreide vacature met heel veel jargon. Mijn belangrijkste tip voor het scherpstellen van je profiel is: leg je vacature voor aan een collega die niet op jouw afdeling werkt. Dat is de makkelijkste eerste stap en het is onze ervaring dat het profiel daar altijd stukken beter van wordt. Hoe scherper je weet wat je precies zoekt, hoe sneller wij kunnen acteren. Wij staan samen met ons netwerk klaar.”

Zoekt u (flexibel) personeel? Neem contact met ons op.

Ben je leverancier of zzp’er en zoek je een mooie opdracht? Schrijf je dan bij ons in.