Meditatie

Meditatie

‘Even helemaal in het nu staan.’ Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen voor de effecten van meditatie, het is bijvoorbeeld goed voor je weerstand. Maar wat heb je er verder aan en moet het een vast onderdeel worden in de werkdag?

Wondermiddel

“Het is natuurlijk niet een wondermiddel dat alles oplost. Als er iets in je leven of organisatie moet worden aangepakt lost mediteren alleen dit niet op.” Zegt Mark Teijgeler. Hij biedt meditatietrainingen aan voor het bedrijfsleven en is van oorsprong econoom. “Meditatie kan wel meer helderheid, rust en kalmte bieden om met de uitdagingen die op je bordje komen om te gaan.”

Meditatie is voor meerdere zaken in te zetten. “Allereerst denk ik dat het veel mensen kan helpen om even een moment van rust en ontspanning te vinden. Aangezien we continu aan moeten staan is het goed om doelbewust jezelf even uit te schakelen. Even de tijd nemen om alles wat er op een dag gebeurt te verwerken. Hierdoor ben je minder snel opgebrand en uitgeput. Ten tweede kan meditatie je helpen om spanning en stress beter te reguleren. Je leert de signalen beter herkennen en leert tools om er mee om te gaan. Zo kan je je dag goed beginnen. In principe is meditatie een mentale conditietraining, je moet er mee oefenen.”

Default netwerk

Erik Scherder, hoogleraar klinische Neuropsychologie aan de VU mediteert niet. “Er zijn veel studies naar de effecten van meditatie bij bijvoorbeeld depressiviteit, stress en angst. Je ziet de effecten bij activatie van het ‘default netwerk’. Dit is het netwerk dat actief wordt in je hersenen als je tot rust komt en cognitief onbelast bent. Dit netwerk leidt tot creativiteit en een verhoogd probleem oplossend vermogen.” Maar hij is voorzichtig met het trekken van harde conclusies.

Herhalen, herhalen, herhalen

De grote vraag is hoe je moet mediteren. Mark Teijgeler mediteert nu voordat hij gaat werken 10 tot 15 minuten. Om even tot rust te komen en goed aan de dag te beginnen. Uiteindelijk komt het er op neer dat als je goed wil worden in meditatie dat je moet herhalen, herhalen, herhalen. Het is een mentale training. “Je moet continu je aandacht terughalen als deze afdwaalt. Maar meditatie mag geen doel zijn. Je ontspant juist omdat je niets hoeft te bereiken tijdens het mediteren.”

Mariet Verhagen heeft net voor de opnemen ook nog even gemediteerd. Zij is eigenaar van Yoga op de zaak en verzorgt bedrijfstrainingen op het gebied van stressreductie en gedragsverandering. “Bij een doel moet je de doelstelling behalen waardoor het gelinkt is aan presteren. Dit is niet de bedoeling. Ik ben er van overtuigt dat iedereen kan mediteren maar het hangt wel samen met de overtuigingen van de mensen zelf. Als jij van te voren zegt dat het niets voor jou is wordt het wel lastiger. Maak het als beginner klein. Verwacht niet gelijk dat je een uur mediteert want dan houd je er snel mee op. Begin gewoon met een paar minuten. En houd dit een paar weken vol.”

Meditatie op het werk

Met de informatiestromen en prikkels die werknemers de hele dag door krijgen zijn ze niet meer goed in staat om rust in te bouwen. Maar Mariet Verhagen merkt dat zodra meditatie wordt aangeboden op het werk, mensen ondanks hun vooroordelen toch eerder geneigd zijn het te proberen. Werknemers voelen zich hierdoor ook sneller serieus genomen.

Verplicht stellen van meditatie gaat te ver volgens Mark Teijgeler. “Het is geen wondermiddel. De één voelt zich ertoe aangetrokken. De ander niet. Erick Scherder ziet meer harde bewijzen voor een actieve leefstijl in studies dan voor meditatie. Toch mogen muziek en mindfullness niet vergeten worden en hebben ze absoluut een plaats gekregen in de gezondheidszorg.

 

Meditatie - 26 mei 2020
Beluister de uitzending