Brainnet is onderdeel van PRO Unlimited. Klik hier voor meer informatie

Inhouse recruitment - wat is dat eigenlijk?

Inhouse recruitment - wat is dat eigenlijk?

In deze tijden van schaarste op de arbeidsmarkt kan het een hele uitdaging zijn om de juiste mensen te vinden. Terwijl ze wél heel hard nodig zijn. Een inhouse recruiter, die op locatie meewerkt bij het zoeken en vinden van de juiste tijdelijke deskundigen, kan de oplossing zijn. Pim de Laat werkt als senior recruiter bij Brainnet, tot vorig jaar voor de gemeente Eindhoven en nu voor de Rabobank. “Door inhouse te werken, leren we een bedrijf echt kennen. We denken mee, geven strategisch advies en lossen problemen op nog voor ze ontstaan.”

Een inhouse recruiter is geen headhunter, zoals de naam wellicht doet vermoeden. “Wij zijn het verlengstuk van de HR-afdeling van onze klant,” legt Pim uit. “We vertalen de vraag van onze klant naar een marktconforme, aantrekkelijke omschrijving en zetten deze door naar onze 24.000 leveranciers, om zo tot een goede selectie kandidaten te komen. Maar we doen veel meer dan dat. We zijn een kennispartner. We hebben kennis van de markt en van de wet- en regelgeving rondom het inhuren van extern personeel. We zorgen ervoor dat bedrijven binnen de kaders van hun eigen beleid opereren en dat de juridische en fiscale risico’s afgedekt worden. Dat doen we aan de voorkant, bijvoorbeeld door middel van screening, zodat er achteraf geen problemen ontstaan.”

Waarom een inhouse recruiter?

Klanten kiezen meestal voor een inhouse recruiter als er een verandering of beweging gaande is. “Dat kan een schaarste op de arbeidsmarkt zijn, of een internationale crisis, zoals nu de oorlog in Oekraïne. Ook kan een verandering in wet- of regelgeving leiden tot een vraag. Ik zit nu zo’n twintig uur per week bij de Rabobank om voor het einde van het jaar vele nieuwe CDD-analisten in te huren. Dat is een enorme uitdaging, die ik graag aanga.”

Wat levert een inhouse recruiter je op?

Als Pim inhouse bij een klant begint, gaat hij eerst op onderzoek uit. “Het is voor mij belangrijk om zoveel mogelijk stakeholders en de bedrijfscultuur te leren kennen. Alleen dan kan ik tot een strategisch advies komen dat past bij de organisatie, om zo het doel van de klant te bereiken. Daarnaast zorgt het inhouse werken ervoor dat medewerkers mij weten te vinden als er ook maar iets aan de hand is. Zo wordt een probleem niet groter dan het hoeft te worden.” Een mooi voorbeeld daarvan is de zorg die bij de gemeente Eindhoven ontstond, toen er tijdens de eerste lockdown acuut vijftien Tozo-specialisten aangesteld moesten worden. “Die bestonden natuurlijk nog helemaal niet. Doordat ik inhouse zat, kwam het bij mij terecht. Bij Brainnet hebben we alle specialisten onder één dak, van service en support tot jurist, waardoor we heel snel kunnen schakelen. Binnen een dag wisten we hoe we binnen de kaders van de wet tot een oplossing konden komen. Een week later waren de vijftien Tozo-specialisten aan het werk.”

Het geeft Pim veel voldoening dat hij, samen met zijn collega’s van Brainnet en het netwerk van duizenden leveranciers, klanten écht verder helpt. “Door actief en creatief mee te denken, kunnen er kosten bespaard en problemen opgelost worden. Dat maakt dat ik de allerleukste baan ter wereld heb.”


Word ook recruiter bij Brainnet

Zou jij het leuk vinden om als inhouse recruiter aan de slag te gaan?

Bekijk al onze vacatures