Brainnet is onderdeel van PRO Unlimited. Klik hier voor meer informatie

Het nieuwe social selling

Het nieuwe social selling

De vertrouwde manieren om te netwerken en om aan nieuwe klussen te komen vielen vorig jaar maart opeens weg. Menig freelancer moest zichzelf opnieuw uitvinden. Heel veel verschoof naar online. Dat was te zien aan de immense groei die LinkedIn doormaakte. Maar hoe vindingrijk iedereen ook was, we hunkeren naar echt contact. En een enkeling zou zelfs weer helemaal terug willen naar alles offline.

Heruitvinden

Corinne Keijzer, trainer content, social selling & personal branding bij Digital Moves is zichzelf ook anders gaan profileren. “In het begin schrok ik heel erg toen mijn agenda opeens helemaal leeg was. Dat heeft een maand of twee geduurd voordat iedereen online begon. Binnen no-time had ik weer een volle agenda.” Dat noemen we tegenwoordig social selling, een proces waarin je sociale netwerken inzet waarin je op zoek naar besluitvormers, prospects. Je moet jezelf neerzetten als een professional in de markt.

Jezelf verkopen vindt sinds corona ook  meer online plaats. Aaltje Vincent, loopbaan- en sollicitatiecoach ziet haar leven ook veranderen. “Ik heb nog nooit zoveel via teams en zoom gedaan als afgelopen jaar. Normaal organiseerde ik netwerk events in mijn eigen werkstudio, die heb ik omgeschakeld naar online.”

Paul Bierman, hardloop- en presentatietrainer van Entertrainer, werd hard geraakt door corona. “De toeristen zijn weg, die tak van sport valt helemaal weg en daar is niets op te verzinnen. Ik geef live presentatie workshops, dat kon ook niet meer. Dat ben ik online gaan doen. Ik heb video’s laten maken waarbij mensen een online masterclass presenteren kunnen volgen.”

Oude gewoontes

Het verlangen naar het leven voor corona is groot. Maar of dat ook betekent dat we allemaal weer helemaal terug gaan naar onze oude gewoonte, is nog maar de vraag. Welke verworvenheden dankzij corona zijn blijvend? Aaltje denkt dat haar eerdere tip voor werk- en kluszoekenden een blijvertje is. “Dat je van de daken moet schreeuwen dat je beschikbaar bent dat blijft altijd zo. Wat echt een doorbraak heeft gekregen zijn sollicitatiegesprekken via video. Het eerste gesprek online, dat zal zeker blijven.”

Hybride

Corine verwacht steeds meer hybride vormen. “Voor ieder wat wils. Wil je online dan ga je online, wil je offline dan ga je offline. Dat is denk ik de grootste verandering. Veel meer mensen hebben ontdekt dat je niet het hele land hoeft af te reizen om een kopje koffie te drinken en dat je heel goed online het eerste contact kan leggen. En je hoeft echt niet iedereen persoonlijk te kennen, voordat die op je LinkedIn toevoegt.”

Conclusie van deze uitzending: zelfs de grootste socials cracks hunkeren ernaar om weer mensen in het echt te ontmoeten. Maar  jezelf  online goed presenteren is inmiddels essentieel en het is belangrijk dat je jezelf daar in de kijker speelt. Daar vind je nieuwe klussen, en dat zal blijven. Ook het videovergaderen heeft bewezen effectief te zijn en zal een blijvertje zijn..

Het nieuwe social selling - 23 juni 2021
Beluister de uitzending