Het kunstenaarsbestaan kent pieken en dalen

Het kunstenaarsbestaan kent pieken en dalen

Zelfstandig ondernemer Tamar Frank is beeldend kunstenaar. Zij maakt projecten voor musea en tentoonstellingsruimten en heeft twintig jaar ervaring in opdrachten in de openbare ruimte. Op welke manier profileert zij zich en hoe komt haar bedrijf Lightspace aan opdrachten?

Lightspace is online erg zichtbaar, de bijzondere projecten van Tamar Frank zijn ‘all over’ internet. Ze heeft een aanzienlijk netwerk opgebouwd in binnen- en buitenland. “Mijn eigen website is belangrijk, maar er zijn ook kunstbemiddelaars die met mijn portfolio rondlopen en voor mij lobbyen. Zij dragen kunstenaars voor specifieke kunstprojecten voor. Mijn eerste opdracht buiten Europa kreeg ik omdat een bemiddelaar mijn website had gezien.”

Als zzp’er doe je alles zelf

De kunst is een aparte beroepstak. Tamar werkt met lichtbedrijven en techneuten, bouwkundigen en een projectontwikkelaar als het om de openbare ruimte gaat. “In de bouw is kunst vaak geïntegreerd in de bouw. Per project huur ik mensen in, want het kunstenaarsbestaan is en blijft onzeker; het gaat met pieken en dalen. Als zzp’er moet je alles zelf doen, maar voor administratieve en juridische zaken ben ik lid van de Kunstenbond.”

Toverdoos geopend

Aan de Kunstacademie in Maastricht kon Tamar niet echt uit de voeten met schilderen. “Omdat ik met de kwast niet kon maken wat ik wilde, ging ik experimenteren met licht. Eerst plakte ik een heel raam vol met alles wat licht doorlaat. Daarna zette ik een soort kijkdoos in elkaar waarvan ik dia’s maakte die ik vervolgens projecteerde”, legt Tamar uit. “Toen zette ik de stap naar installaties in ruimtes op levensgrote schaal en ging het balletje rollen, want met licht zijn de mogelijkheden onuitputtelijk. Voor mijn gevoel had ik een toverdoos geopend.”

Na haar afstuderen kreeg Tamar al snel haar eerste opdrachten in de openbare ruimte. “Daar ligt mijn focus, ik maak groot ruimtelijk werk dat je niet kunt oppakken en aan de muur hangen. Mijn klanten zijn overheidsinstanties en de bedrijvensector. Voor overheidsgebouwen wordt een percentageregeling van het bouwbudget gehanteerd. De bedrijvensector kent de methode design en construct, waarbij de projectontwikkelaar meestal de opdrachtgever is. Nu de bouwwereld kunstenaars direct kan benaderen is die toegankelijker geworden.”

Buitenlandse Zaken

In opdracht van BAM heeft Tamar een kunstwerk gemaakt dat in de Passage bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag hangt: een lichtpaneel van acht meter hoog dat synchroon met de cycli van zon en maan van kleur verandert. Het werk is dag en nacht te bezichtigen. Een van haar projecten in Canada, vlakbij Ottawa, kreeg de tweede prijs in een lichtkunst-award. “Dat was voor een textiel triënnale. Ik maak veel installaties met draden die ik om de 2 cm span in grote ruimtes waardoor je een soort web krijgt. De draden geven licht in het donker door middel van een lichtprogramma dat eroverheen gaat en de ruimte transformeert.”

Crowdfunding

Vorig jaar publiceerde Tamar haar boek ’20 Jaar Lightspace’, een overzicht van haar werk. “Ik wilde dit boek heel graag maken, maar het was erg kostbaar. Het eerste geld heb ik met crowdfunding kunnen ophalen waardoor het haalbaar werd. Ik ben heel blij dat het gelukt is. Voor dit jaar ben ik bezig met plannen voor twee light festivals: Glow in Eindhoven en Amsterdam Light festival. Daarnaast werk ik aan de renovatie van een lichtkunstwerk dat sinds 2011 in Vancouver hangt. Na meerdere rondes werd ik geselecteerd uit tientallen kunstenaars over de hele wereld. Mijn kunstwerk hangt aan de twee torens aan van het gebouw”, vertelt ze met gepaste trots.