Groeien als zzp'er

Groeien als zzp'er

Stel, je bent zzp’er en je wilt groeien. Meer klanten, betere klanten, leukere opdrachten. Hoe zorg je dan dat je ook echt gaat groeien? Kun je als zzp'er ook growth hacken? Rens de Jong bespreekt het in deze BNR Werkverkenners.


Ook overtuigd zzp’ers die geen personeel in dienst willen nemen, kunnen groeien. Start-ups en scale-ups maken maken vaak gebruik van growth hacking, maar ook voor zzp’ers biedt deze methode mogelijkheden.

Wat is growth hacking?
Growth hacking is een mindset en werkwijze waarbij er zo efficiënt en schaalbaar mogelijk groei wordt gerealiseerd via experimenten, technologie en gedragspsychologie. Dit klinkt ingewikkeld, maar het betekent vooral dat je experimenteert met verschillende manieren die groei mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan automatische emails, het opvolgen van leads, het automatiseren van verkoopprocessen of het inhuren van een virtuele assistent.

Praktische tips voor het realiseren van groei?
Begin bij het begin. Stel je zelf de vraag hoe je bent begonnen, welke doestellingen je jezelf hebt gegeven, waar je naartoe wilde met je onderneming en of je nog op datzelfde spoor zit. Vervolgens kijk je naar de markt. Wat doet je concurrentie, welke producten en diensten bieden zij aan en doen zij het anders of beter of misschien wel slechter als jou? Vanuit daar kijk je of je je dienst kunt ontwikkelen, je prijs kunt verhogen of jezelf op een andere manier kunt profileren.

Begin klein. Je kunt beginnen met growth hacking door je familie en vrienden te vragen of zij je zouden inhuren en welke prijs ze daarvoor zouden willen betalen. Daarna kun je het verder uitbouwen.

Bedenk vooraf of en vooral ook hoe je groei wilt realiseren. Als je meer gaat verkopen, moet je ook kunnen leveren. Beslis of je echt alleen voor jezelf wilt blijven werken of dat je wellicht bereid bent om andere mensen in te huren.

Er zijn heel veel manieren om je bedrijf te laten groeien. Je kunt een team om je heen verzamelen, een gedeelte van je werkzaamheden uitbesteden, je kunt je netwerk uitbreiden, je kunt beurzen bezoeken of vooral je tijd investeren in SEO en je website. En dit zijn maar enkele voorbeelden. Kies voor een methode die bij jou past en die past bij de manier waarop je wilt groeien.

Het T-shape model
Mensen die zich presenteren als specialist groeien vaak harder dan mensen die zeggen dat ze alles kunnen. Het T-shape model is gebaseerd op het idee dat je van heel onderwerpen een beetje weet, maar dat er één ding is waar je heel goed in bent. Focus je vooral op datgene waar je echt goed in bent.