En toen was daar in één keer corona...

En toen was daar in één keer corona...

Net als alle ondernemers, waren wij net begonnen met het uitrollen van de plannen voor 2020. Ergens ver weg hadden we wel gehoord van ‘een virus’ maar we dachten allemaal dat het niet zo’n vaart zou lopen. En nu zitten we middenin de grootste wereldwijde pandemie sinds de Spaanse griep. Criticasters voorspellen dat we in een economische crisis terecht kunnen komen die groter is dan de crisis in de jaren ’30. Daar staan we dan...

Het moet wel de handelsmentaliteit zijn van Nederlanders die bijdraagt aan het feit dat na de eerste schok, waarbij het onderwijs en de horeca op slot gingen en we thuis gingen werken, we toch weer in beweging komen. Om nieuwe werkwijzen uit te vinden en op zoek te gaan naar een nieuw soort evenwicht. Ik ben onder de indruk van de creativiteit van ondernemers en van maatschappelijke initiatieven die er zijn om iets te doen voor anderen. 

Investeer juist nu in je netwerk

In deze bijzondere tijd missen we allemaal de interactie en de onderlinge dynamiek. We willen graag weer terug naar hoe het onderlinge contact was. Toch zijn er, ook in deze tijden, mogelijkheden. Ik denk dat het goed is dat elke ondernemer juist nu contacten intensiveert. Premier Rutte zei tijdens de persconferentie van 20 april: “We houden afstand van elkaar maar hebben wel oog voor elkaar.” Ik zou zeggen: investeer juist nu in je netwerk, verdiep het contact. Bel een rondje; vraag hoe het gaat en of je misschien iets kunt doen om te helpen. Maar denk ook aan het investeren in jezelf. Ga nu die opleiding volgen als je nu de middelen en de tijd hebt. Dat komt je straks ten goede. Kijk nog eens kritisch naar hoe je jezelf in de markt zet. Geef opnieuw woorden aan je toegevoegde waarde. Maar bovenal: heb oog en oor voor je dierbaren en blijf gezond.