Dingen gedaan krijgen

Dingen gedaan krijgen

Een lange to-do list en een volle werkdag. Hoe doe je dat toch? Dingen gedaan krijgen en het liefst binnen een bepaalde tijd. Dat blijkt voor heel wat mensen lastiger dan gedacht.

Het overzicht

Dingen gedaan krijgen die je wilt doen, het valt en staat met overzicht krijgen volgens Leonie Labrie, Time managementcoach. Zij helpt werkende ouders met jonge kinderen, met de juiste balans vinden tussen werk en privé.  “Het één loopt vaak over in het ander. Het gaat mis als we onvoldoende nadenken over waar we heen gaan en waar het uiteindelijk naar toe gaat.” Volgens Leonie moet je overzicht creëren en doelstellingen stellen. Gewoon ergens aan beginnen zoals vaak gebeurt kan een goede strategie zijn, vooral bij de dingen die je uitstelt. Maar gewoon ergens aan beginnen leidt er niet altijd tot het gewenste eindresultaat, omdat je vaak afgeleid wordt. De afleiding weerstaan is makkelijker als je weet wat je wil doen.

Nelleke van der Heiden is redacteur van BNR Werkverkenners. Zij kan wel wat hulp gebruiken bij haar time management. Op 1 januari stelde ze zichzelf het doel om te leren plannen. Het is inmiddels september en het is haar nog steeds niet gelukt. “Ik heb het idee dat ik meer zou kunnen doen dan ik nu doe”.

Getting Things Done

Iemand die al wel heeft leren plannen is Bas van Holten, oprichter van Base Investments. Hij past Getting Things Done dagelijks toe in werk en privé. Hij verzamelt alles wat hij moet doen in een extern systeem dat hij vertrouwt. Zo houdt hij tijd over om óver deze dingen na te denken, in plaats van áán. Op deze manier kan je iets met je volle aandacht doen, waardoor het sneller gaat en je tijd over houdt. Daarnaast zijn er projecten en acties. Mensen blijven hangen in acties die niet worden uitgevoerd en dan wordt het een project. Bepaal voor jezelf wat de projecten zijn en de daarbij behorende acties om het project te voltooien. “Zo geef ik aandacht aan dingen en gebeuren ze ook”.

De Werkgever

Zou de werkgever hier meer aandacht aan moeten besteden? Volgens Leonie Labrie wel. Werkgevers gaan pas iets doen als het te laat is. Dan zijn er al problemen of een te lage productiviteit. “Wat je veel ziet, is dat managers en leidinggevende de oplossing zien in meer uren werken. Terwijl veel mensen dat niet willen.” Bas van Holten vindt het vanzelfsprekend om medewerkers hierbij te helpen. Iedereen die bij hem werkt, heeft een training gevolgd en ze krijgen zelfs betaald om hier specifieke boeken over te lezen.

Tot slot nog wat handige tips:

  1. Deel jouw acties op in verschillende taken en cluster de taken die bij elkaar horen. Voer deze taken samen uit aangezien schakelen tussen verschillende soorten taken niet goed is.

  1. Leonie Labrie raadt de Pomodoro-techniek aan: deel je taken op in clusters van 25 minuten. Doe daarna 5 minuten even iets anders en ga daarna weer 25 minuten door. Waar het vandaan komt? Een Italiaan met een tomaatvormige kookwekker. Google maar eens op tomato timer als je zelf geen tomaatvormige timer hebt!

 

Dingen gedaan krijgen - 1 september 2020
Beluister de uitzending