De stem achter BNR Werkverkenners

De stem achter BNR Werkverkenners

Rens de Jong, presentator, journalist en kritische ondernemer vol ideeën. Hij is elke dinsdag te horen bij BNR werkverkenners met een nieuwe uitzending over HR en werkend Nederland. Maar wie zit er achter deze vertrouwde stem op de radio en wat wil hij bereiken met BNR werkverkenners?

Hoe het begon

Rens de Jong is van jongs af aan geïnteresseerd geweest in het maken van radio. Als 11-jarig jongetje zat hij op zijn kamer met zijn eigen draaitafels tot hij bij de lokale radio in Muiden mocht beginnen met een actualiteitenprogramma. Radio Space was hiermee zijn eerste echte ervaring met het maken van radio en ondanks een paar kleine uitstapjes naar het maken van televisie ligt zijn interesse toch vooral bij het laten horen van zijn stem.  “Televisie heeft veel impact, toch vind ik radio inhoudelijker, het is minder gecompliceerd.”

Hoe Rens de Jong werkverkenners maakte

Maar zijn liefde voor radio wordt gedeeld door zijn fascinatie voor de arbeidsmarkt. “Op dit moment hebben we een generatie die gewoon vertrekt zodra het werk niet meer leuk is. Deze veranderingen en deze uitdagingen fascineren mij. Het is een uitdaging voor de werkgevers in deze tijd.”

Toen de vraag kwam of hij BNR Werkverkenners wilde presenteren moest Rens de Jong niet lang nadenken. Toch had hij wel één eis voordat hij begon: er moesten wat veranderingen worden doorgevoerd: “In het programma werkverkenners wordt er een gesprek aangegaan met specialisten in hun vakgebied, maar hiermee moet je uitkijken dat het programma niet alleen maar leuk is voor de specialisten zelf. Het bredere publiek moet kunnen meeluisteren en geboeid zijn.”

Het format moest worden gewijzigd en de live talkshow kreeg meer de vorm van een podcast. Op deze manier kan er veel meer geknipt en geplakt worden. Interviews kunnen achter elkaar worden gezet zodat verschillende meningen na elkaar te horen zijn terwijl het gesprek spannend blijft. “Voeg ook een goed voorbeeld en een persoonlijk verhaal toe dat ontroert en zo ontstaat een format dat mensen aanspreekt. Werkverkenners moet interessant zijn om te beluisteren, ook voor mensen die niet thuis zijn in het onderwerp. Lukt je dat, dan weet je dat je een goede aflevering hebt neergezet.”

“Ik heb opnames gemaakt van iemand met deurwaarderskantoor die alle druk even niet meer trok. Het was hem allemaal te veel. Hij is gestopt en nu is hij eigenaar van museumfoto en maakt hij foto’s van mensen (beluister de aflevering hier). Een ander leuk voorbeeld is het interview dat ik had met een werkgever die mensen aanneemt onder het principe van open hiring  (Het aannemen van werknemers op basis van inschrijving. Geen sollicitatiegesprek, cv of check van opleidingen – red.). Dit zijn de verhalen die je bijblijven.”

Het maken van een goed programma

Rens houdt ervan om een abstract thema tastbaar te maken, persoonlijk en met meer emotie. Maar er komt meer kijken bij het maken van een podcast. Hoe houd je het gesprek gaande en wat doe je als je het niet eens bent met iemand?

“Dat is eigenlijk nog nooit echt gebeurd. Ik ben wel eens verbaasd geweest over statements maar tijdens het opnemen van een programma ben je daar ook niet echt mee bezig. Ik denk als een radiomaker. Hoe kan ik hier een leuk en goed programma van maken? Je wil dat er iets gebeurt. Mensen moeten in gesprek met elkaar gaan en niet blijven hangen in de vaktaal. De luisteraar moet het einde van de podcast willen horen.”

En hoe nu verder?

Rens de Jong zit nog boordevol ideeën voor de toekomst. Spreek hem voor 5 minuten en iedereen heeft door dat hij een fijne gesprekspartner is waar je uren mee kan brainstormen. Zo wil hij graag zijn programma werkverkenners uitbreiden tot een community. Roundtable gesprekken en een netwerk opbouwen waarbij mensen ideeën kunnen uitwisselen. Waarde toevoegen voor henzelf en elkaar en mensen verbinden. Gelukkig zit hij niet stil. Binnenkort beginnen de opnames voor een nieuwe podcast over de toekomst van voedsel. “In Nederland lopen we heel erg voor op de ontwikkelingen in deze industrie. Wageningen is een bekende naam wereldwijd en hier ga ik op verder bouwen in mijn nieuwe podcast.”

Gelukkig is Werkverkenners niet de enige plek waar we Rens de Jong kunnen horen spreken. Hij blijft bezig en de innovatieve ideeën blijven komen. Of je nu geïnteresseerd bent in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt of helemaal niet, het programma Werkverkenners maakt het interessant voor leken en professionals. Ten slotte willen we allemaal gelukkig zijn in ons werk.

Meer weten? Beluister of lees de samenvattingen van de nieuwste BNR werkverkenners.