Crisismanagement

Crisismanagement

Lege straten, lege kantoren en overbezette digitale snelwegen. Vergaderingen gaan via beeldbellen en de zaken laten we doorgaan via het internet. De coronacrisis, iedereen praat erover, maar kan een bedrijf zich op zoiets voorbereiden?

Digitalisering

Bart Meerdink, partner bij Beeckestijn, opleider op het gebied van data, digitale marketing en strategie en customer experience: “Deze coronacrisis zorgt ervoor dat we in sneltreinvaart moeten digitaliseren.” In die zin heeft de opleider ‘geluk’, aangezien ze zich al bevinden in de digitale hoek en veel docenten ook niet vreemd zijn met de digitale tools. Een bedrijf moet alleen willen innoveren en een trial en error cultuur hebben.

Marianne Sturman is de oprichter van Moneypenny. Een thuiswerkorganisatie die administratieve en secretariële oplossingen biedt voor bedrijven. Hierbij werken de werknemers vanuit huis: een Virtual Assistant. Zij waren natuurlijk wel voorbereid op de crisis. Het bedrijf is totaal virtueel georiënteerd. Het enige probleem is dat niet alle klanten dat ook zijn, en daar loopt het af en toe vast. Daar proberen ze bij Moneypenny nu bij te helpen. “Het is een kwestie van omdenken, en volgens mij lukt dit heel goed.”

Crisis readiness

Toch moeten nog veel bedrijven flinke stappen zetten. Crisismanager Marjolijn van Oordt gebruikt liever de term ‘crisis readiness’ dan crisismanagement. Het klaar zijn voor een crisis in plaats van het managen van een crisis. Je kan met elk scenario rekening houden, al is dit niet de juiste aanpak. Een crisis loopt namelijk nooit zoals je vooraf bedachte scenario. Ze focust zich daarom op het in elkaar zetten van een crisisteam waarbij alle belangrijke afdelingen zijn vertegenwoordigd. De mensen in dat team werken normaliter niet samen en moeten leren hoe ze onder hele hoge tijdsdruk hele impactvolle beslissingen moeten nemen op basis van informatie uit alle disciplines. Dit gaat via het BOB model: Beeldvorming (informatie verzamelen), Oordeelsvorming (oplossingen bedenken) en Besluitvorming. “Ze moeten opeens heel geïntegreerd in een multidisciplinair team gaan samenwerken.” Daarnaast moet een bedrijf zicht krijgen op zijn zwakke plekken en daar maatregelen tegen nemen.

Oplossingen en verbeteringen

Maar kan je ook leidinggeven op afstand? Jazeker, aldus Marianne Sturman, alleen gaat het op een andere manier. Als iemand op kantoor binnenkomt zie je hoe diegene zich voelt. Dit is waardevolle informatie die je niet hebt tijdens het thuiswerken. Mensen moeten daarom actief betrokken blijven.

Toch zijn er ook verbeteringen die kunnen voortkomen uit deze crisis. Ten eerste zullen veel bedrijven de volgende keer wél klaar zijn voor een crisis als dit. Ze gaan digitaliseren en zorgen dat ze werkplekonafhankelijk kunnen werken. 

Kortom…

Dus om op iedere crisis voorbereid te zijn moet je opzoek naar de zwakke plekken binnen de organisatie en zorgen dat je daar onder alle omstandigheden oplossingen voor hebt. Soms moet je geluk hebben en past een crisis in je straatje. Zo helpt de crisis je om dingen sneller op te pakken die je toch al wilde doen. Maar voor nu voelt het vooral ellendig.

Crisismanagement - 24 maart 2020
Beluister de uitzending