Topics

erover. Dat zien we als Brainnet ook bij onze klanten. We krijgen regelmatig de vraag hoe dit gestructureerd kan worden, en ook in aanbestedingen wordt dit tegenwoordig bijna standaard uitgevraagd. Begrijpelijk natuurlijk, want Diversiteit & Inclusie is een hot topic. Het is de Ferrari waar iedereen in wil rijden. Maar als je niet weet hoe de Ferrari precies in elkaar steekt, en er zonder duidelijk plan in gaat rijden, dan ga je dingen stukmaken. En dat is voor een investering van dergelijk formaat natuurlijk zonde, vooral ook omdat je er zoveel uit kan halen als je het goed aanpakt. Hetzelfde geldt voor D&I; als je er ondoordacht aan begint, sta je binnen no time met een vastgelopen auto langs de weg. Maar als je er van tevoren tijd en moeite in stopt, kan je genieten van je investering en pluk je er jarenlang de vruchten van. Allereerst moeten we onder de motorkap gaan kijken. Wat zijn de verschillende onderdelen? Wat verstaan we nou precies onder Diversiteit & Inclusie? Moeten we het zien als de Paralympische Spelen, of is het meer dan dat? Welke doelgroepen wil je als bedrijf gaan aanspreken? Juist de verscheidenheid in visies die je hierover tegenkomt, vind ik zo mooi. Het onderwerp krijgt per bedrijf een andere uitleg. Want het komt meer en meer voor dat bedrijven D&I verder trekken dan alleen de verplichtingen vanuit de Participatiewet. Dit maakt het onderwerp voor Brainnet ook extra interessant, omdat we gevraagd worden om het steeds weer op een andere manier aan te vliegen en steeds weer een andere oplossing te bedenken. Als je weet hoe het er onder de motorkap uitziet, moet je de route uit gaan stippelen. Waar wil je heen met die Ferrari en hoe zorg je ervoor dat het niet alleen om de rit gaat, maar juist ook om de bestemming? Hoe zorg je ervoor dat het niet een eenmalig project is omdat het nu hip is? Dat je niet over twee jaar opeens ziet dat iedereen weer is uitgestroomd. Het is daarom van belang dat het wordt ingebed in het bedrijf, dat het onderdeel wordt van de manier van denken. Omdat het adopteren van D&I in een organisatie zoveel verschillende afdelingen Michelle van der Woord, Teamleider New Business I nclusief ondernemen, of Diversiteit & Inclusie (D&I). Iedereen heeft het Stap niet zonder plan in die Ferrari raakt, van Recruitment tot HR en managers, moet er een cultuurverandering worden bewerkstelligd. Neem bijvoorbeeld het sollicitatiegesprek. Iets wat inmiddels bijna ieder bedrijf professioneel heeft ingericht. Als we daarop inzoomen, zien we ondanks een divers aanbod aan kandidaten, dat meestal eenzelfde type persoon wordt aangenomen. Vaak lijkend op de manager die het gesprek voert. Hoe zorg je ervoor dat managers zich hiervan bewust zijn en durven te kiezen voor diversiteit in hun team? Sleutel tot succes is zorgen dat D&I via beleid ingebed wordt in de organisatie. Als laatste moeten we niet vergeten dat een Ferrari ontzettend veel paardenkrachten heeft. En het is zonde als we die in de garage laten staan en alleen maar parkeerkosten betalen. Zeker in deze oververhitte markt moeten we gebruikmaken van al het beschikbare talent en dus ook van mensen met bijzonder talent. Er zit zoveel meer potentieel in de arbeidsmarkt en dat moeten we gaan benutten en laten groeien. Vergeet bijzonder talent niet! 9 COLUMN

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjc2MDM=