Vragen? Bel +31 (0) 30 602 16 17

Strategische partners als flexibele schil

Arjan Kornegoor, Practice Director van Pegasystems op 1 mei 2014

Strategische partners als flexibele schil

‘Ons vaste personeelsbestand bestaat uit zeer specialistische vakmensen. In ons geval zijn dat bijvoorbeeld hoogopgeleide en ervaren mensen met achtergronden die varieren van wiskunde tot technisch ingenieur. Zij verrichten complex programmeerwerk in samenwerking met onze klanten. In onze business is het daarnaast gebruikelijk om bij implementaties samenwerkingen op te zoeken met strategische partners. Deze partners vormen als het ware onze flexibele schil’, vertelt Arjan Kornegoor, Practice Director van Pegasystems.

Het openen van een rekening, het genereren van een juist advies over een product of dienst; de consument handelt zijn zaken steeds vaker af via internet. Pegasystems is gespecialiseerd in het ontwikkelen van software voor marketing, sales, relatiebeheer en klantbehoud. De software is zo gebouwd dat de commerciele afdeling van de klant bijvoorbeeld zelf makkelijk aanpassingen kan verrichten. ‘In onze pay-off staat: build for change en zo is het ook. Onze software laat zich makkelijk aanpassen aan de wijzigingen van de markt of processen van de organisatie. Zo blijf je als gebruiker zelf aan het roer zitten van je business en ben je niet afhankelijk van bijvoorbeeld een programmeur’, licht Arjan toe.

Diepgaande kennis

De oprichter en CEO van Pegasystems is een gepassioneerd schaker. Hij denkt altijd een paar slagen vooruit, niet alleen tijdens het schaken, maar ook in het ondernemerschap. Hij vond de softwareoplossingen voor sales, service en klantbehoud veel te complex en besloot van eenvoudig aan te passen software zijn business te maken. Achter die eenvoud, schuilt enorm veel diepgaande kennis.

Seniors in dienst

‘Op het gebied van deze specialistische software, zijn wij marktleider,’ vervolgt Arjan. Om die positie en onze merkbelofte te kunnen waarmaken, hebben wij een heel eigen kijk op personeel. Zo hebben we bijvoorbeeld alleen maar ervaren mensen in dienst, seniors die al het nodige hebben meegemaakt en een goede gesprekspartner kunnen zijn voor onze klanten.

Daarnaast besteden we veel aandacht aan interne opleidingstrajecten. Als je bijvoorbeeld voor Pegasystems aan de slag wilt, krijg je eerst een trainingsprogramma van een paar maanden en leer je de ins en outs van de software. We vinden het belangrijk dat iedereen die hier werkt van de hoed en de rand weet, zodat we onze expertrol kunnen vervullen. Klanten die onze software afnemen, staan wij bij en helpen wij bij het genereren van het grootste effect als het gaat om sales, service en relatiebeheer. Bedrijven die met ons in zee gaan, ondergaan zeer vaak een transformatieproces, niet alleen richting de markt maar ook richting interne organisatie. Er zijn grote belangen mee gemoeid en dan verwacht je als klant ook een partner met de nodige kennis en ervaring.’

Inhuur van specifieke expertise

Pegasystems is geschikt voor alle markten maar wordt in de Benelux op dit moment vooral ingeschakeld door banken, uitzendorganisaties, verzekeraars en telecombedrijven. Expansie naar andere markten binnen de Benelux is aanstaande. ‘Voor enkele van onze opdrachtgevers vormen wij als het ware de flexibele schil aan specialistische kennis. Dat is ook precies de rol die wij het beste kunnen vervullen. We zien overigens steeds vaker dat grote partijen zeer specifieke expertise wat niet direct core business is van buitenaf inhuren. Ik zie een beweging op gang komen waarbij iedereen terug gaat naar zijn eigen kerncompetenties en al het overige van buitenaf inschakelen. Daarmee gaat de kwaliteit van producten, diensten en service verder omhoog en daar dragen wij graag aan bij’, besluit Arjan.