Vragen? Bel +31 (0) 30 602 16 17

6 trends in zelfstandigenland

Jeroen Sakkers van familiebedrijf Victor Mundi op 15 mei 2014

6 trends in zelfstandigenland

Komend uit een echte ondernemersfamilie met wie hij vele gesprekken voerde aan de keukentafel, constateerde Jeroen Sakker bij ondernemers een steeds terugkerende behoefte: meer klanten, meer opdrachten en meer omzet. ‘Tijdens mijn studie bedrijfskunde, werkte ik aan een plan om ondernemers hierbij te gaan helpen.’ De studie en het denkwerk resulteerde in Victor Mundi, een online platform waar ZZP’ers gebruik kunnen maken van handige tools op het gebied van marketing, sales, administratie en planning/agendabeheer.

‘Als ZZP’er ligt de wereld aan je voeten. Het is aan jou om er een succes van te maken’, stelt Jeroen. Inmiddels is Victor Mundi, wat ‘wereldveroveraar’ betekent, een familiebedrijf waar vader Peter, moeder Monique en broer Robbie allen aandeelhouder zijn en een belangrijke taak vervullen. Het online platform telt meer dan 50.000 leden. ‘Eerlijk gezegd wil ik bijdragen aan het ontketenen van een revolutie op de arbeidsmarkt. Een markt waar gebruik wordt gemaakt van echte specialisten, waar vrijheid een belangrijke plek inneemt en waar mensen expertise met elkaar delen. Victor Mundi moet bijdragen aan verdere professionalisering van de flexibele inhuurmarkt, zowel aan de kant van de ZZP’er als aan opdrachtgeverskant.’

Arbeidsmarktontwikkelingen

‘Door de vergrijzing zijn we met elkaar gedwongen steeds effectiever te werken’, vervolgt Jeroen. ‘Dat leidt tot een toenemende vraag naar specialisten op deelterreinen. Werkgevers hebben behoefte aan meer flexibiliteit en zoeken soms tijdelijk naar specifieke kennis. Aan werknemerskant zien we twee interessante ontwikkelingen: veel jongeren hechten geen waarde meer aan een vast dienstverband, ze willen liever een aantal opdrachtgevers en zo hun specialisme -waar ze echt plezier aan beleven- inzetten. Daarnaast zien we dat mensen die nu in loondienst werken, op zoek zijn naar meer vrijheid, flexibiliteit en zij hebben de wens om meer geld te verdienen.’

Inhuurmarkt professionaliseren

Victor Mundi helpt via het online platform ondernemers aan meer klanten, meer opdrachten en meer omzet. Daarnaast is Victor Mundi initiatiefnemer van het award FOTY (Freelancer of te Year) en de verkiezing ‘Opdrachtgever van het Jaar’. Deze prijzen moeten bijdragen aan het zichtbaar maken van ZZP’ers en opdrachtgevers bewust maken van hun rol. Het zijn instrumenten om de markt van inhuur verder te professionaliseren.’

Hoe ziet de markt van flexibele inhuur er over 2 jaar uit? Jeroen Sakkers signaleert zes belangrijke trends:

1. Real time benchmarking
Net zoals beurskoersen zichtbaar zijn en je via online tools als Kieskeurig.nl direct kunt zien wat een apparaat kost, zo worden op termijn tarieven van ZZP’ers per functiegroep ook toegankelijk en zichtbaar.

2. Disintermediatie
Opdrachtgevers weten steeds beter zelf direct de ZZP’ers te vinden die zij nodig hebben. Het intermediair zal verdwijnen of zal een nieuwe rol moeten gaan aanmeten. Meer vanuit een ZZP’er gedacht: ‘Ik ga een mooie opdracht voor jou zoeken.’

3. Big data
Er komt veel meer data beschikbaar over ZZP’ers, slimme opdrachtgevers weten deze data te comprimeren en kunnen dit precies matchen op behoeftes en vraagstukken in de toekomst.

4. Goed opdrachtgeverschap
Bij HR van grote organisaties komt de focus te liggen op ‘goed opdrachtgeverschap’ met bepalingen als: tijdige betaling, ontwikkelmogelijkheden en een goede werkplek. De reden hiervan is aantrekkelijk te blijven voor de beste ZZP’ers in de markt.

5. Reviews
Net zoals Booking.com komen er op termijn reviewsites en ratings over ZZP’ers.

6. Deeleconomie
ZZP’ers gaan steeds meer met elkaar delen, denk aan netwerken, opdrachten of werkplekken. ZZP’ers vissen zo niet meer in hun eigen kleine vijver, maar de oceaan wordt het gebied. Ook opdrachtgevers gaan meer delen en elkaar wijzen op de toegevoegde waarde van die ene ZZP’er.